Här kommer svaret som utlovades…

Valdebatt 5i12

Ikväll hölls en debatt om integration arrangerad av 5i12. Alla partier i KF fanns representerade och för mig blev det premiär i debattstolen i Härnösand!

Inledningsvis fick man presentera 3 konkreta politiska förslag för att stimulera integrationen i Härnösands kommun. Jag kan väl säga såhär – alla partier var inte lika bra på att hålla sig till sakfrågan. Det blev många allmänna ordalag om både skattesänkningar och rikspolitik.

För Miljöpartiet Härnösand är integration en prioriterad fråga. 3 konkreta politiska förslag räcker inte! Härnösand ska vara en förebild som flyktingmottagande kommun. Det är en fråga om solidaritet och ömsesidigt utbyte, om berikande mångfald och nyfikenhet. KF har antagit en strategi för integration där det står mycket kloka saker. Om vi Rödgröna vinner majoritet i valet lovar jag att vi kommer att använda oss aktivt av detta dokument och se till att det efterlevs. Där har den sittande majoriteten hittills misslyckats.

Miljöpartiet vill lyfta några prioriterade frågor, däribland frågan om hemspråksundervisningen. Alla barn i Härnösands kommun ska erbjudas undervisning på sitt hemspråk. För barnen är det en nyckel för att på bästa sätt kunna ta till sig svenskan – dessutom är det en viktig identitetsfråga.

Vi måste kvalitetssäkra mottagandet av våra nyanlända invånare i Härnösand. Vi måste se över tillgången till praktikplatser och vara kreativa i att komma på nya lösningar anpassade för den enskilde individen. Miljöpartiet tror att kultur kan fungera som en mötesplats bortom språket. Därför är det viktigt att säkerställa tillgången till estetisk verksamhet i skolan, att införa ett SFI med kulturinriktning, att utveckla kommunala musik- och kulturskolan och särskilt försöka nå barn och ungdomar med invandrarbakgrund.

Med mera. Med mera.

Jag imponerades av Fred Nilssons (S) kloka och nyanserade inlägg. Han vet vad han pratar om när det kommer till frågan om integration. Lars-Gunnar Hultin (V) levererade några snygga slängar mot alliansens förslag om ytterligare skattesänkningar i Härnösand. På vilket sätt förbättrar det möjligheten för kommunen att jobba med dessa frågor?

För er som lyssnade på debatten lovade jag att besvara en fråga på min blogg. Ska det lagstiftas så att kommunerna inte kan neka att ta emot ensamkommande flyktingbarn? Det var en fråga jag inte reflekterat över. Samtliga partier utom V sa nej och hänvisade till det kommunala självstyret. Jag har funderat på detta. Som mottagarkommun får du ersättning av staten under de  första åren för bland annat svenskundervisning, tolkning och samhällsintroduktion så en ekonomisk fråga är det knappast. Men om det saknas mottagarkommuner för dessa barn – för det är barn på flykt det handlar om – blir de kvar i transitboenden. Ofta barn med traumatiska erfarenheter,  i stort behov av omsorg, trygghet och rutiner för att kunna få en bra start i det nya landet. Jag kommer bara fram till en slutsats utifrån ett humanitärt, solidariskt perspektiv.

Kommuner ska inte kunna neka att ta emot ensamkommande flyktingbarn.

2 thoughts on “Här kommer svaret som utlovades…

  1. Jag tycker inte att det ska behöva lagstiftats. Tyvärr brukar jag ha en tendens att se utopier och de är långt ifrån verkligheten. Det borde finnas en tydlig rekommendation för alla kommuner, en kvot, och om man inte uppfyller den är det bäst man har en riktigt bra ursäkt.
    Eventuell lösning – dela ut pengarna enligt den föreslagna kvoten, kanske till och med lite mer (moroten det talades om). Men om den inte uppnås dras bonus och differens av efterkommande år.
    Detta är något som alla kommuner faktiskt kan bättra sig på och motviljan är svår att förstå.

    Ett förslag jag tyckte bra om var det om stödfamiljer. Stödfamiljer eller faddrar borde absolut gå att styra ihop och det är dessutom inte särskilt kostsamt.

    Och sedan kommer vi till burkan. Precis som du sa igår är det en väldigt snedvriden och löjlig fråga. Det rör en otroligt låg procent, det går att legitimera sig ändå. Dock förstår jag tanken bakom. Jag vill helst kunna se vilka det är jag möter. Detta är ju inte heller en fråga som bara skulle röra elever i skolan. Jag har hellre klasskamrater som bär burka än jag skulle ha en lärare som gör det. Det står dock inte något skrivet om. Om de absolut skulle vilja kontrollera denna fråga; föreslå skoluniform.

  2. wow! härligt Amanda! jag håller helt med dej! … och det är ingen tvekan om att det är mp:s kandidat som direkt drar blickarna till sej i panelen!

    :}* Tomas Q

Kommentera

