Om medias konst att skapa konflikter som inte finns…

Jag blev igår uppringd av en journalist på som undrade hur jag som ung (!) ledamot i samhällsnämnden ställde mig till allaktivitetshuset och att ungdomsgården där ska samsas med PRO, en inomhusboulebana och ev andra föreningar. Positivt, var mitt svar. Det är bra att generationer möts – det kan ge flera positiva bieffekter. Nämnden har varit enig om detta.

Jag berättade för journalisten om historien bakom allaktivitetshuset och att jag nu inte visste hur stor del av Tidningshuset som man kommer att få disponera. Därför, sa jag, är det naturligtvis så att ungdomarna måste prioriteras. Samt att det är viktigt att ungdomslokalerna är tydligt avskilda från de övriga, så att ungdomarna får känna sig fria. Eftersom kontraktet på Kåken går ut i höst har det varit viktigt att hitta ett bra alternativ. Franzénskolan var inte lämplig eftersom lokalerna skulle bli för stora och ligger lite avsides. Centerns förslag att ungdomsgården skulle flytta in i Konsthallen var det mest extrema utspelet i debatten. Tidningshuset däremot är perfekt placerat och kan inrymma allt från skateboardramper till lokaler för skapande, musik, spel och samvaro. Om det även får plats boule och slöjd är det en härlig bonus! Kan man även locka dit fler föreningar – så kanske det verkligen kan bli ett allaktivitetshus. Det är ingen emot – tvärtom!

Journalisten konstaterade att det inte verkade finnas en konflikt i detta och att det nog inte var någon idé att ringa till fler i samhällsnämnden med samma fråga.

I dagens TÅ försökte man ändå skapa en konflikt som inte finns. Genom att välja några av mina uttalanden om att prioritera ungdomar försökte man få det att verka som att jag – eller MP – skulle vara emot inomhusboulebanor i Tidningshuset.

Trist journalistik tycker jag.

MediaCreeper

Kommentera

