Debattboxning – en svår med intressant debattform

Jag gick – för första gången någonsin – upp i en debattboxning mot FP:s Jakob Machuca tidigare idag. Två ronder – kultur och integration – på vardera tre minuter. Och jösses vad dessa tre minuter gick fort! Jag tror att både jag och Jakob hade stoff för minst en halvtimme…

Debattboxning som form bygger på korta meningsväxlingar och välpaketerade budskap, liksom förmågan att hålla sig närvarande och kunna ducka för och svara mot verbala angrepp eller käftsmällar.

Jag kan konstatera att jag är mer för samtal och längre talartider, där man hinner utveckla sina resonemang och ta det lite lugnare. Samtidigt kan säkert publiken tilltalas av debattboxning i jämförelse med långdragna paneldebatter. Men det bygger på att debattörerna är förberedda och har anpassat sitt budskap till korta inlägg.

Jag kan tänka mig att prova debattboxning igen med denna erfarenhet i ryggen. Förhoppningsvis med kortare och mer kärnfulla inlägg…

Så – vem vann boxningsmatchen? Se och avgör själva.

Kommentera

