Presentation till partisekreterarvalet

På Miljöpartiets rikskongress i Karlstad 13-15 maj sker valet av ny partisekreterare efter Anders Wallner, som inte kandiderar till omval.

Jag är mycket hedrad över att vara riksvalberedningens förslag till ny partisekreterare och hoppas att få kongressens förtroende till uppdraget.

Länk till presskonferensen där riksvalberedningens ordförande Joakim Larsson delger sitt förslag inkl motivering och där jag får möjlighet att presentera mig: http://www.svt.se/nyheter/svtforum/mp-s-nya-partisekreterare

Några mediainslag:
http://www.svd.se/hon-kan-bli-mps-nya-partisekreterare
http://www.expressen.se/nyheter/politik/forslag-till-mps-nya-partisekreterare/
http://www.allehanda.se/angermanland/harnosand/riksvalberedningen-amanda-lind-mp-blir-miljopartiets-nya-partisekreterare-och-nu-startar-jobbet-med-att-hitta-nytt-kommunalrad-i-harnosand
http://www.allehanda.se/opinion/ledare/nu-kommer-08-orna-och-stjal-amanda-lind-ocksa
http://www.allehanda.se/opinion/ledare/dom-inte-miljopartisten-efter-haret

Personporträtt i Härnösandsmagasinet Yippie:
http://yippieharnosand.se/innehall/reportage/stort-a-i-politik/

Min presentation till kongressdeltagarna:

Amanda Lind, Härnösand, 35 år

Miljöpartiet är ett parti som gör skillnad. Ett öppet, modernt folkrörelseparti där ideologi och politisk handlingskraft kombineras. Vi är systemkritiker med långsiktiga visioner för förändring, samtidigt som vi genomför politik i små och stora steg varje dag. Vi måste stå på och vidareutveckla båda dessa ben.

Som partisekreterare hoppas jag kunna vara en samlande kraft. Jag vill bidra med min erfarenhet från kommun- och regionpolitiken och stärka samspel och kommunikation mellan olika delar av partiet.

MP ska vara ett parti för och i hela landet. Vi ska tillvarata kraft och kompetens från MP i kommuner, landsting och regioner – både i majoritet och i opposition. Vi ska fortsätta stärka vår organisation, våra förtroendevalda samt strukturer för idéutveckling. Vi ska lyfta de gröna framsteg som görs i regeringen och på alla politiska nivåer, samtidigt som vi har våra långsiktiga mål i fokus.

MP är en del av en global grön rörelse. För att vi ska uppnå ett långsiktigt hållbart samhälle och en grön omställning krävs engagemang från många. Samarbeten med organisationer och krafter som drar åt samma håll har mycket stor betydelse.

Politik är ett lagarbete där många behövs. MP ska vara ett öppet parti med hållbara former för engagemang och ett starkt internt arbete för jämställdhet och mångfald. Alla medlemmar ska känna sig betydelsefulla och kunna bidra.

Jag är legitimerad psykolog och kommunalråd i Härnösand med man, två barn och två bonusbarn. Jag har lång erfarenhet av politiskt arbete inom lokalavdelning, distrikt, kommun- och regionpolitik med djup grön grund. Som person är jag lyhörd och strategisk med god samarbets- och kommunikativ förmåga. Ser process och dialog som bra verktyg för att uppnå gemensamma mål.

Om jag skulle få förtroendet som partisekreterare ser jag fram emot att jobba tillsammans med alla krafter i MP och i den gröna rörelsen för att skapa de bästa förutsättningarna för politiskt engagemang, samhällsomställning och kommande valframgångar.

Kommentera

